Ahad, 6 April 2008

Sayuti dan Isu “Yap Ah Loy”nya

Tergerak untuk IB beri komen ringkas berhubung tulisan Alex Ong (Kelab Penyokong PAS) “Of Sayuti’s ‘Ketua Dewan Ulama PAS and Yap Ah Loy” yang agak terguris dengan tulisan Sayuti Omar. Dalam hal ini IB bersetuju dengan Alex Ong.Komen dan teguran yang ditulis Alex bahawa MSO ada “his own set of hypothesis and numerous of discriminative provocations which lacks of substance and out of touch of the political reality”, ada benarnya.
Sebenarnya, tulisan-tulisan MSO sudah IB tidak baca untuk sekian lama kerana apa yang disebutkan oleh Alex di atas. Kadang-kadang, kita tidak tahu apa mesej sebenar yang hendak disampaikan oleh MSO dalam tulisannya yang panjang lebar.
Setelah membaca komennya, IB mencari dan baca artikel MSO yang disebut oleh Alex itu. Ternyata kebenaran yang disebut Alex.
Apa perlunya dikaitkan Yap Ah Loy dan dilagakan dengan tokoh Dewan Ulama? Kadang-kadang, apabila kita menulis, kita mengheret sesuatu perkara yang tiada kaitan dan seseorang personaliti dengan tanpa sebab. Yang menambah lagi sedihnya kita tidak teliti dengan bahasa yang diguna.
Terlajak perahu boleh undur…terlajak kata buruk padahnya!
Akhirnya, IB turut bersetuju dengan komen penutup Alex bahawa “Sayuti …(perlu)…professional and responsible journalist and write something which is more constructive and relevant to the era of globalization and the dynamic changes of Malaysia political landscape before his writings become the expired and rejected items.
Sekian, IB...

http://ibrahimbaba.wordpress.com

Tiada ulasan: