Jumaat, 11 Januari 2008

Halatuju Politik Kelantan-2 (faktor dan penyelesaian)

Persoalan utama yang menjadikan tikam menikan dan kata mengata melibatkan kepimipinan tertinggi PAS, samada di peringkat Pusat dan negeri khususnya dari Kelantan, adalah berkenaan dengan pengganti YAB Tuan Guru. Inilah punca sebenarnya kepada sedikit krisis yang dikatakan krisis dalaman, namun diapi-apikan oleh mereka yang berkepentingan dan musuh Islam yang ingin melihat kejatuhan PAS.

Sebenarnya ini bukanlah kali pertama kerajaan pimpinan YAB Tuan Guru diuji dan berhadapan dengan perkara semacam krisis.

Kerajaan Islam Kelantan pernah berhadapan dengan pergolakan politik dalaman semasa berada dalam kerajaan pakatan Angkatan Perpaduan Ummah. Namun pergolakan politik yang berlaku tidak menjejaskan perjalanan Kerajaan dan sokongan rakyat Kelantan. Peristiwa itu sudah tentu menjadi sejarah istimewa yang diingati oleh pendokong harakah. Ianya juga petanda paling nyata bahawa rakyat tetap menginginkan kepimpinan Tuan Guru dan kerajaan pimpinannya serta menyokong penuh dasar Membangun Bersama Islam di bawah kepimpinan ulama. Ini dibuktikan denan keputusan pilihanraya ke 10 tahun 1999.

Walaupun ada yang menjustifikasikannya dengan gelombang reformasi selepas pemecatan Bekas TPM, Dato Seri Anuar Ibrahim, namun kekuatan kerajaan pimpinan YAB Tuan Guru juga merupakan satu kekuatan tersendiri. Terdapat kecenderungan rakyat untuk terus bernaung di bawah pentadbiran Islam, selepas unsur kezaliman dilihat merosakkan kepercayaan dan keyakinan rakyat, maka semua pihak menuju ke arah menggunakan Islam sebagai tongkat dan untuk dilihat ukuran kepada pentadbiran.

Selepas itu mulalah bertiup angin baru bagi menyusun arus perubahan: ke arah pentadbiran kerajaan yang lebih bersih. Dasar Membangun Bersama Islam yang diperkenalkan sejak tahun 1990 ialah dasar yang disokong rakyat untuk mengubah kehidupan rakyat Kelantan daripada cara dan gaya lama yang sekular dan kebendaan kepada cara dan gaya Islam yang mengharapkan keredhaan Allah SWT. Inilah hasrat Kelantan untuk mendirikan negeri yang disebut sebagai ‘baldatun taiyibatun wa rabbun ghafur’.

Hasrat ini menuntut sikap yang sebersih-bersihnya dalam iman dan amal para pemimpin sama ada dalam parti yang berkuasa mahupun dalam Kerajaan. Tuntutan ini juga berlaku terhadap para pegawai tadbir dan seluruh rakyat di negeri ini.

Kesemuanya harus memahami dan mengikuti perubahan-perubahan bagi melaksanakan Islam yang syumul yang dilancarkan oleh Kerajaan Kelantan sekarang. Insya’ Allah perpaduan akan menjadi lebih erat dan lebih bererti dalam keredhaan Allah SWT.

Sejaun mana pekerja dan penjawat jawatan awam di semua peringkat memahami dasar kerajaan negeri? Dengan pemerintahan dan pentadbiran memasuki tahun ke-18 seharusnya satu ukuran boleh dibuat, untuk memastikan bukan pihak kerajaan yang terdiri daripada berapa kerat sahaja, yang berusaha untuk meniupkan roh Islam di dalam pentadbiran dan penghayatannya di tengah tengah masyarakat, malahan setiap individu yang berada dalam kerajaan. Seterusnya setiap ahli masyarakat.

Tidak dinafikan jawatan jawatan dalam kerajaan negeri juga diduduki oleh pelbagai pihak termasuk mereka yang berbeza fahaman politik dengan PAS. Ini keterbukaan PAS. Namun selaku mereka yang mempunyai kuasa mentadbir, walau sebanyak mana pun had dan keterbatasan untuk menjalankan dasar kerajaan negeri, ruang itu tetap ada. Maka banyak pendekatan yang boleh diambil termasuklah baru baru ini, Seminar Pengukuhan Integriti yang diadakan kepada ahli politik dan wakil rakyat pada 25 Dzulkaedah 1428 / 5 Disember 2007 bolehlah menjadi sebahagian dari usaha untuk menghayati konsep pentadbiran yang dibawa.

Namun, seminar sebegini perlu diturunkan ke bawah , kepada semua yang terlibat dengan pentadbran keraajan negeri.

Manakala pihak yang menjalankan penguatkuasaaan contohnya, perlu banyak menggunakan budi bicara daripada menunjukkan otot otot pejal mereka, dengan kuasa yang ada pada mereka. Peranan perlu dimainkan oleh ahli ahli Majlis MPKB dan semua majlis daerah untuk menjadi 'check and balance', telinga dan mata kepada masyarakat.

Pemimpin perlulah mendekati rakyat dan peka dengan masalah setempat. Yang rapat terus dirapatkan. Laksanakan tugas dengan berkesan dan kurangkan berpolitik sesama sendiri. Rakyat inginkan pembelaan kerana mereka terus dizalimi dan ditindas melalui pelbagai kaedah. Kenaikan harga barang nyata amat membebankan. Mereka mengharapkan ada pihak yang sanggup mendengar keluhan dan cuba membantu.

Manipulasi media tetap akan berlaku. Kepimpinan pastinya sudah masak dengan taktik mereka, namun perlu terus berhati hati.

Bersamalah tidak menghampakan harapan jentera dan pertugas parti, dengan meninggalkan permusuhan. Pilihannya tetap ada. Hanya ego dan ketamakan menjadi tabir yang melitupi kebaikan.

Tiada ulasan: