Jumaat, 22 Februari 2008

Mengejutkan! Bertanding di Parlimen Untuk Menjadi Menteri Besar!

Pengumuman senarai calon Barisan Nasional yang dibuat oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan semalam tidaklah mengejutkan. Selain kenyataan bahawa 70% muka baru akan dijadikan pertaruhan untuk merampas Kelantan hanya dilihat gimik politik (kenyataannya kurang dari 50% ), golongan berpengajian agama yang dipergunakan untuk memperdaya dan mengelirukan rakyat Kelantan kali ini tidaklah bebisa mana. Malahan, sistem dan budaya yang diterima pakai di dalam UMNO tidak memungkinkan golongan ini dapat menjadi mereka yang benar benar jujur dengan ilmu mereka.

Respon daripada penyokong bawahan UMNO sendiri dilihat tidak menunjukkan keselesaan mereka dengan percaturan politik yang dilakukan oleh Dato Seri Annuar Musa. Dengan Parlimen Kota Bharu sendiri menyaksikan pengingkiran Dato Zaid Ibrahim, manakala Parlimen Ketereh pula dirampas oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan itu sendiri, ia jelas menggambarkan sikap oportunistik dan berebut kuasa yang dimiliki oleh pencaturnya.

Sebagai seorang yang bercita cita menjadi Menteri Besar Kelantan, pemergian Dato Seri Annuar Musa mungkin dilihat sebagai satu pengorbanan, selepas beliau sendiri dilihat menjadi liabiliti kepada UMNO Kelantan. Di mana kekuatan beliau sekiranya bangunan UMNO Kelantan di Jalan Sultanah Zainab sendiri tidak dapat dikuasainya? Beliau terpaksa membuat pengumuman di kediamannya, Seri Puri, Bukit Marak. Itulah saja kubunya.

Senario yang ada hanya boleh ditafsirkan dengan kenyataan berikut: Hanya Pengerusi UMNO Kelantan yang akan berubah selepas PRU ke 12 nanti! Perginya Annuar Musa menginggalkan DUN Kelantan mungkin begitu dirasai, terutamanya di kalangan barisan ADUN UMNO/ Barisan Nasional, namun, yakinlah dengan tenaga baru dan lama yang bakal menjadi kekuatan kerajaan Kelantan PAS selepas ini (khabarnya akan diumumkan hari ini), UMNO / Barisan Nasional hanya sekadar boleh bercita cita! Sekali lagi mereka akan kempunan!

Tiada ulasan: